AsaLindgren

"Irrar runt i universum"

Stalking!

Publicerad 2010-10-02 15:31:32 i Allmänt,

Min familj är förföljd. Inte av någon myndighet, terroristgrupp eller någon ur vårt förflutna. Nej, utan av en enda ynklig förvirrad människa. Inte vän eller ovän, bara flyktigt bekant till mina barn. Stan är liten och man springer på folk ocfh varann lite överallt utan att man för den delen blir vänner eller överhuvudtaget har något som helst förhållande med varann. Men det förstår inte denna människa!
Förra året var det min dotter som hade ett helvete med denna stalker! Och nu har det även drabbat mina söner! Vad ska man göra? Varför denna besatthet?

Jag hoppas verkligen att detta tar slut så att min dotter och min söner inte ska behöva känna obehag när de kommer i närheten av denna människa. "Bry dig inte om det" och "Låtsas inte om henne" har jag också sagt, men jag har insett att det inte är så lätt. Jag har förstått att det är svårt när allt mina barn gör blir till någon form av handling riktad mot denna person i denna persons fantasi! Denna person har ingen del i mina barns liv....men hon tror att hon har det.


Jag misstänker att du läser min blogg. och denna gång hoppas jag verkligen att du gör det!! Lämna mina barn i fred! Dom har aldrig och kommer aldrig att bli vän med dig! Det du håller på med hjälper inte dig att få några vänner. Inser inte du det? Ditt beteende är inte sunt.


Förföljelsesyndrom, stalkning, är att tvångsmässigt smyga på och förfölja en annan person. Det kan exempelvis handla om en psykiskt störd person som förföljer en känd person eller en person i sin umgängeskrets. Det kan även röra sig om att kontakta en person i sådan omfattning via telefon, brev eller e-post att det uppfattas som trakasseri.

Enligt Brottsföerbyggande rådet har mer än 600 000 personer i Sverige i åldern 18–79 år någon gång blivit utsatta för stalkning.

I facklitteraturen skiljer man mellan tre olika fall av syndromet:

  • Beteendet riktar sig mot personer i nuvarande eller tidigare umgängeskrets, till exempel tidigare förhållanden.
  • Beteendet riktar sig mot personer som för vederbörande är okända.
  • Beteendet riktar sig mot kändisar av något slag, det mest ovanliga fallet.

Det bör noteras att stalkning/förföljelse är lagligt i Sverige och kan användas i vissa syften, när det gäller att utreda ett brott. I andra syften skulle det vara olagligt att förfölja någon.

I dag saknas det en särskild bestämmelse om straff för systematiserad förföljelse. Förföljaren kan dömas för varje gärning som utgör ett brott men det saknas förutsättningar att betrakta helheten. Ett lagförslag har därför framlagts av regeringen 2010 om att straffbelägga stalking genom att införa brottet Olaga förföljelse.
(Ur Wkipedia)






Kommentarer

Postat av: Kajsa

Publicerad 2010-10-03 22:34:14

Hoppas verkligen att hon läser detta! Det är rent ut sagt åt helvet!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

Årsmodell -63, 3 barns mor, teaterapa som helst bara vill sjunga och dansa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela