AsaLindgren

"Irrar runt i universum"

Det var inte jag!

Publicerad 2008-04-11 23:29:22 i Allmänt,

Läste en artikel i Aftonbladet om en bok som en forskare vid Lunds universitet hade skrivit. Den handlade om svenska folkets fula ovana att alltid skylla ifrån sig. Reportern som har skrivit artikeln har även fått lite kommentarer från lite löst, svensk folk om deras syn på problemet och en av de tillfrågade tror sig ha spanat in förebilden när det gäller att skylla ifrån sig:

-En känd före detta statsminister. Minns hur han sparkade neråt.
Visst stämmer det? Vi skyller alltid på någon annan! Nu var det till och med en f d statsminister som fick skulden för hur vi beter oss!
Vad som än händer så ska vi alltid hitta en syndabock. Vi gräver så djupt vi kan. Någon måste alltid vara skyldig! Vi kan ex v aldrig acceptera en vanlig olycka!
Mina söner t e x, när de var yngre så kunde ett storbråk utlösas av att den ena snubblade över den andres fot. Ingen kunde ta skulden på sig och be om ursäkt. Nejdå!  -Det var du som hade foten ivägen! -Nää, det var du som gick på min fot osv osv. Jag brukade säga att det var mitt fel. Jag hade ju faktiskt satt de två till världen! De var barn men det är ju vuxna som gör likadant! Ta Palme-mordet! Utredningen började med att en utredningsgrupp tillsattes. Sen satte man igång och började utreda utredningsgruppen för att se hur utredningen hade skötts. Plötsligt var det Anna-Greta Leijons fel att man inte kunde använda viss information för att den kommit fram på olagligt sätt och Lisbeth Palmes vittnesmål var ingenting värt när juryn frikänt den man hon pekat ut. Alla skyllde på alla och mördaren går fortfarande fri!

Vems var felet att Estonia sjönk? Här skyller länderna på varann. Min gissning är att det var det dåliga vädret och  en felaktig bedömning tillsammans som orsakade förlisningen. Men är det nån som tar på sig och säger "Vi trodde och hoppades att fartyget skulle klara den hårda sjön men vi hade fel!"? Nejdå, man skyller på fel lastning, felaktigt bogvisir, det kommer konspirationsteorier om knarksmuggling och att fartyget i själva verket sprängdes!

Tsunamin var ju också nåns fel! Vems vet vi inte riktigt än men det var nära att Lars Danielsson fick skulden! Hade han bara svarat i den där förbannade telefonen så hade det säkert aldrig hänt, känns det som! Det lustiga är att resebolagen aldrig blev beskyllda för att ha dragit dit folk. Nej, den här gången så var det Sveriges regering som fick ta mesta skulden.

För mig så ter det sig alldeles självklart att man inte kan ha beredskap för nåt som man inte inser eller tror kan hända! Vi kan inte vara förberedda på allt! Och olyckor händer faktiskt! Det finns saker vi inte kan rå på och dit hör vädrets makter. Men visst kan man ha oturen att hamna på fel plats vid fel tidpunkt. Vi måste ändå lära oss att ta ansvar över våra egna handlingar!

Jag har träningsvärk i ansiktet och det är Olgas fel! Det var hon som hade artikulationsövningar med oss igår på sångträningen! Ja, så hade jag ju faktiskt kunna säga men jag skojade bara:-) Istället vill jag säga "Tack Olga för att du lärde oss någonting nytt och användbart!"

Kommentarer

Postat av: LinnéaK

Publicerad 2008-04-11 23:48:36

Hej :)
Tänkte bara säga att om du har tid å lust får du jätte gärna lyssna på mig, sjunger & spelar, i min blogg.
Ha en bra fredag!

Postat av: anna

Publicerad 2008-04-14 16:06:18

Ja, just det, och egentligen...vems fel är det att det det alltid måste vara nåns fel!?

Postat av: catharina

Publicerad 2008-04-14 17:05:53

Halloj, hittade dig via du vet vem som åxå precis börjat blogga. Ja,jag håller med om att allt alltid är andras fel, verkar det som. Man har hört om Estonia och Tsunamin i en hel massa år. Och helt klart är det i alla fall att: Det var inte mitt fel !!

Postat av: Eva

Publicerad 2008-04-21 15:25:39

Kan det ha varit NÅGON som gjorde fel??

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

Årsmodell -63, 3 barns mor, teaterapa som helst bara vill sjunga och dansa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela