AsaLindgren

"Irrar runt i universum"

Det är inte lätt!

Publicerad 2010-04-27 15:56:03 i Allmänt,

Jag undrar verkligen om det inte är svårare att vara förälder idag än vad det var förr! Jag menar inte att det är så många fler faror som hotar våra barn nu för tiden. Nej, det är svårare på andra plan. Det krävs föräldra-medverkan i allt barnen gör! Dagis, skola och fritidintressen, you name it! 


När jag var barn och tonåring (På stenåldern, skulle säkert mina barn tillägga!) så behövde inte föräldrarna ha så mycket kontakt med skolan överhuvudtaget. Det fanns ju ingen anledning till det heller! Respekt för läraren fanns bland eleverna och deras föräldrar. Vad är det som har gjort att den försvunnit? Idag är det svårare att klara skolan om man inte har föräldrar som bryr sig och ställer krav (och det finns det ju tyvärr barn som inte har det). Jag kan inte komma ihåg att det var mina föräldrar som ställde krav. Skolan och lärarna gjorde ju det däremot! 


Idag så verkar det också vara så att om ett barn vill satsa på något fritidsintresse så krävs det att föräldrarna ställer upp och hjälper till. Stackars de barn som har föräldrar som inte har tid eller ork, eller pengar.  Eller  helt enkelt skiter i ungens fritid! Hur går de för dem? Har de nån chans att slå sig fram i t ex nån sport? 


När jag var barn så bedrevs det olika aktiviteter i skolan på kvällarna och man prövade ju på allt! Jag lärde mig bl a  knyta makramé, sy korstygnstavlor, spela pingis och corona, lägga första-förband och på fredagarna blev vi t.o.m. lite småreligiösa för då var det dags för ”Fredagsträffen”! Man deltog i allt som dök upp och våra föräldrar var INTE med! Ingenting var på blodigt allvar. Huvudsaken var att man fick fika.
Idag är det ju så att man oftast måste börja med att köpa nån dyr utrustning, och det är ju inte alla som har råd med det.... 


Det är inte lätt att vara barn idag men verkligen inte lätt att vara förälder heller! Det finns många tillfällen till att få känna sig misslyckad! 


Det var dagens fundering!

Kommentarer

Postat av: veronica

Publicerad 2010-04-30 12:48:24

Banne mig Åsa, de har du så rätt i,mkt bra skrivet:)

Kram! Ha en bra valborgs helg

Postat av: Kajsa

Publicerad 2010-05-13 23:05:03

Mkt bra skrivet!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

Årsmodell -63, 3 barns mor, teaterapa som helst bara vill sjunga och dansa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela