AsaLindgren

"Irrar runt i universum"

Tisdagsgrubblerier!

Publicerad 2008-11-11 10:52:37 i Allmänt,

I morse gick jag runt och grubblade över skövlingen av Borneos regnskogar. Det är sant, jag gjorde det! Igår läste jag ett reportage på Expressen.se om att forskare slagit larm om  att orangutangerna kommer att dö ut om ca 10-15 år om skövlingarna fortsätter, och då började jag grubbla.
Det är inte så att detta grubblande över världssituationen är något nytt för mig. Nej, jag har alltid varit en sådan person som brytt mig! När jag var yngre så var jag medlem i Greenpeace, Nordiska Samfundet mot Plågsamma Djurförsök och WWF, jag deltog i demonstrationer för Fred på jorden och mot Arbetslöshet, Djurförsök och Kärnkraft, jag ondgjorde mig högröstat över miljöförstöring, orättvisor i samhället och över frågor som gällde jämlikhet mellan könen. Då var man ung och orkade kämpa för någon viktig Sak. Man var övertygad om att man kunde åstadkomma någon förändring någonstans i världen bara man gapade högt nog!


Nu har man blivit äldre och tröttare och man inser att det är svårt och tungt att åstadkomma någon förändring i världen med att demonstrera eller gapa i lilla Haparanda. Men.....jag har inte slutat tänka och grubbla! Som nu, över Borneos regnskogar. Det är ju inte bara orangutangerna som berörs. Hela Moder Jord blir lidande! Och allt p.g.a. den ekonomiska vinning som exporten av dessa träd leder till! Denna regnskog som är så livsviktig för allt liv på jorden blir till bl.a. möbler och golv som ska smycka våra hem!  Vad kan vi "vanliga människor" göra för att försöka stoppa dessa skövlingarna? Sånt går jag och grubblar över en regnig tisdagsmorgon i november innan jag ska till jobbet.


Till Dig som sedan slängde ur dig kommentaren "Du ser ju aldrig någonting!" bara för att jag inte lagt märke till ditt smutsiga hår, så vill jag bara säga:

Jag hade lite allvarligare saker än hår att tänka på och jag ser faktiskt längre bort och mer än min egen spegelbild. Imorse så såg jag faktiskt Borneos regnskogar!

Kommentarer

Postat av: MorsanBaloo

Publicerad 2008-11-11 15:39:34

Oj oj min hjärna är inte ens påkopplad på morgonen. Och skulle jag grubbla över nåt vore det nåt i stil med "ska jag dammsuga innan jobbet eller efter" :)



Men det där med att engagera sig,demonstrera,gapa osv Har alltid sagt att jag bordes varit född lite tidigare, hade velat vara med o bränna bh:ar och sånt på 60-70 talet. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

Årsmodell -63, 3 barns mor, teaterapa som helst bara vill sjunga och dansa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela