AsaLindgren

"Irrar runt i universum"

Mobiltelefoner!

Publicerad 2008-06-08 12:53:11 i Allmänt,

Jag har skaffat mig en ny mobiltelefon! En Nokia 3110 Classic! Säkerligen inte en med de senaste finesserna, men vem behöver sånt? Anledningen till den nya mobilen är att Telia ringde mig för nån vecka sen och eftersom mitt abonnemang var olåst så erbjöd de mig en mobil till förmånligt pris om jag låste abonnemanget i 24 månader. De hade några modeller att välja mellan så killen från Telia frågade mig vad jag ville göra med min telefon. (??) "Prata i den" sa jag. Killen skrattade artigt och sa "Ja ja, men förutom det?" och sen drog han en massa exempel och tekniska benämningar som jag inte alls hängde med i.  Jag hade lust att fråga honom om det fanns nån modell som kan byta däck på bilen , men jag vågade inte. Han kanske inte hade nån humor! Nåväl, killen bedömde mitt behov och föreslog denna Nokia 3110 Classic (den kanske hade "okunnig-tant" stämpel).

Min förra mobil hade fler funktioner än den nya. Den var som en överlevnadskniv men jag hittade aldrig pincetten. Den hade bl a kompass (väldigt välbehövligt) och  termometer. Den bästa funktionen på den mobilen, som tyvärr min nya saknar, var ficklampa! Den hade jag användning för många gånger. Bl a den gången när jag slängde soppåsen och min ring råkade följa med i soptunnan. Jag har en ring som saknar värde för andra men som har känslomässigt värde för mig. Min pappa som dog när jag just hade fyllt 18 år hade en ring på sitt ringfinger som jag brukade försöka ta bort när jag var liten. Det gick inte för ringen var som fastvuxen i fingret. Den hade suttit där sen han var i tonåren, berättade han. När han dog så fick ringen. Först hade jag den i en kedja runt halsen men sen kom jag på att jag kunde ha den på mitt pekfinger. Den är av rostfritt stål, har en nött örn (eller annan rovfågel) med utbredda vingar på och är värdelös, men inte för mig. Denna ring råkade jag alltså kasta i soptunnan! Men med Sussis hjälp och min mobilficklampa hittade jag den!

Hur många av funktionerna som finns i mobilerna använder vi egentligen? Varför görs bara mobiler för ungdomar? Varför gör man inte mobiler med färre men mera användningsbara funktioner? Exempelvis:

För den resande mannen  med rakapparats-funktion och liten necessär
För kvinnan på språng med sminkspegel och hårtorks-funktion
För småbarnsföräldern med febertermometer och babysitter-funktion
För den sjuke med blodtrycksmätare och medicindosett
För festprissen med drinkmixer, alkoholmätare (så man vet när man törs köra bil igen) och karaoke-funktion
För den äldre med wide-screen display och förstoringsglas
För singeln vibrator finns ju redan så resten kan man ju fantisera ihop och lönfack för kondomer
För hemmafiaxaren med tumstock och skuvdragar-funktion
För den nyfikne med polisradio-funktion

Det finns ju hur mycket som helst att göra!
Min nya mobil hade bara "softa" signaler så jag hörde ju inte när det ringde. Jag måste ha nåt som skrämmer skiten ur mig för att jag ska reagera! Sofia hade Finlands bidrag till eurovision song-contest på sin och skulle ge den till mig via bluetooth... Ähum.Det slutade med att hennes dotter Sandra som går ut 6.an fick hjälpa oss. Varför gör man inte mobiler som vi kan använda och förstå oss på? Det borde kanske finnas en övre åldersgräns och den har vi passerat för länge sen!

Det var andra tider när telefonen satt fast i väggen och man var tvungen att ha koll på vad klockan var för att komma hem i tid!

Tjingeling!

Kommentarer

Postat av: veronica

Publicerad 2008-06-08 16:23:34

Skratt Du är lite crazy du, hihi men på ett roligt sätt,jag har alltid tyckt att du är en härlig,skämtsam och glad vän!

Synd att man inte träffas allt för ofta.

Jag skulle också behöva köpa en mobil, min har börja ramla i bitar!

Postat av: johan

Publicerad 2008-06-08 22:18:36

ler var kunde man köpa en mobiltelefon för hemmafixaren=)

Postat av: catharina

Publicerad 2008-06-09 09:31:41

oj oj oj det var längesedan man gjorde det, våra barn har nog inte varit med om telefoner på vägegn... :-)

Postat av: sussi

Publicerad 2008-06-09 21:40:43

Jaa du, jag har konstaterat att den fasta telefonen är överflödig. Då när vi hade strul med våra telefonjack, telefonen var död men internet funkande så var det inge snack internet är viktigare! Kom på en mobil till: För den trädgårdsintresserade med ogräsverktyg och fröfack.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

Årsmodell -63, 3 barns mor, teaterapa som helst bara vill sjunga och dansa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela