AsaLindgren

"Irrar runt i universum"

Vintern rasat ut...!

Publicerad 2008-04-30 23:16:10 i Allmänt,

Så var det återigen dags för Valborgsmässoafton. Även detta år skedde firandet för min del på Seskarö. Allt gick traditionsenligt till! Klockan 18 så drar folket i byn iväg till idrottsplan där det är lotteri- och fikaförsäljning. Den skolklass som står i närmast tur att åka på skolresa står för brödbasar. Eller rättare sagt, det är föräldrarna till den skolklass som står närmast i tur att åka skolresa som står för brödbasaren! Jag har gjort mitt i denna bransch. Mina tre barn har varit på sina skolresor, men det har varit åtskilliga brödbak bara till dessa brödbasarer. På idrottsplan går man sedan runt och minglar med korvpåsen i handen. Det blir oftast många kära återseenden när utflyttade bybor återkommer till "brottsplatsen" för att, liksom jag, fira traditionsenlig valborg! Folk börjar ganska tidigt skockas runt de små korvgrillningsbrasorna  och paxa korvpinnar av varandra. Kl 18.30 tänds då den stora brasan. I år ville den inte ta sig riktigt utan det pyrde och rykte ett bra tag innan det till slut brann ordentligt. Tyvärr har folk börjat dumpa skräp i denna brasa. Jag fick höra att förra året hade Seskarö IF måst ta dit en container efter valborg för att få undan allt skräp och skit som lämnats efter brasan! Det är inte bara brännbart material som har dumpats dit. Man undrar hur folk tänker när de gör så...eller om de ens tänker!
Men man grillar, umgås, skjuter prick och köper lotter tills man börjar frysa och går hem. Det är en traditionell Valborg:-)

Nu sitter jag här ensam i min lägenhet i stan. Utanför ylar en hund och grannen två trappor ned fick gäster nyss (hörde när de kom in i trapphuset). Imorgon ska jag demonstrera!
Natti natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Åsa

Årsmodell -63, 3 barns mor, teaterapa som helst bara vill sjunga och dansa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela